Influența mass-mediei asupra modului în care este perceput județul Vaslui, prin analiza articolelor publicate în mediul online pe durata a trei ani (2014-2017).
Articol realizat de Liță Cosmina, studentă la Facultatea de Geografie și Geologie, din Iași, pe baza tezei de licență.
„Țin să precizez de la bun început că nu am ales Vaslui ca temă de licență pentru că am vreo legatură sentimentală cu locul. Pur și simplu m-am gândit că ar trebui să existe cineva care să vorbească despre influența pe care o are media asupra acestui județ și mai cu seamă, asupra turismului.
Cred că am auzit cu toții cel puțin o dată, o glumă despre Vaslui sau despre vasluieni. Adesea, aceste glume stârnesc reacții atât printre localnici, dar mai ales în restul României. Aceste glume au apărut în urma unor evenimente neplăcute care s-au întâmplat în județ și care, de altfel, se petrec peste tot în țară. Județul Vaslui a fost un pion cu care media a jucat cum a vrut și asta doar pentru simplul fapt că este un județ sărac. V-ați gândit vreodată cum se simt vasluienii când văd și aud doar lucruri urâte despre ei și despre județul din care provin ? Așa cum ne simțim noi când străinii ne alintă drept hoți și țigani. GENERALIZĂM prea mult, iar presa folosește Vasluiul pentru a face rating.
Așa se face că am început să analizez articolele publicate în presă despre Vaslui între 2014-2017 și am constatat că 89 % din ele sunt negative! Site-urile de pe care am extras articolele sunt : adevărul.ro (144 de articole) și antena3.ro (93 de articole).
Principalele subiecte abordate în acestea au fost: viol, crimă, furt și alcool. Din 237 de articole, doar 27 sunt despre turism și educație. ÎN TREI ANI, DOAR 27 DE ARTICOLE POZITIVE DESPRE VASLUI!
Structura articolelor de pe adevărul.ro (144 articole)
Structura articolelor de pe antena3.ro (93 articole)
Structura totală a articolelor de pe cele două site-uri (237 articole)
Unele filme apărute în ultimii ani, cum ar fi “După dealuri” sau horror-ul american “The Crucifixion” au consolidat și mai mult imaginea negativă a Vasluiului și asta pentru că tema acestor filme este legată de un eveniment tragic care s-a întâmplat acum câțiva ani și anume, exorcizarea unei măicuțe la mânăstirea Tanacu din județul Vaslui.
De asemenea, la această imagine negativă au contribuit și vedetele din România care nu vorbesc frumos despre acest județ, ci dimpotrivă, alimentează glumele și le folosesc pentru a strânge cât mai multe like-uri. .Există și persoane care se dau drept locanici ai Vasluiului doar pentru a se face cunoscuți pentru că subiectele despre acest județ sunt foarte căutate. Așa a apărut și “Flory din Vaslui” care, de fapt, nu e din Vaslui, ci din Republica Moldova.
Surprinzator însă, am constatat că deși știrile negative sunt mai numeroase, oamenii apreciază și dau share mai mult unei știri pozitive. Cea mai apreciată știre din cei trei ani a fost despre Viviana Grădinaru, o tânără din Vaslui care a revoluționat lumea științei și a medicinei, creând şoarecii transparenţi. Așa am înțeles mai bine și răspunsurile dintr-un chestionar aplicat online în 2018, la care au răspuns 460 de persoane. O parte din ele au spus că s-au săturat să citească doar lucruri urâte despre Vaslui și că județul poate are mai multe de oferit. Perfect de acord. Din păcate, media nu arată asta.Revenind la chestionar, m-am bucurat mult că am gasit 460 de oameni dornici să-mi răspundă, fapt ce arată că subiectul ales e de interes. Printre principalele rezultate ale chestionarului ar fi:
Primele cuvinte la care se gândesc oamenii când aud „Vaslui ”sunt negative: viol, sărăcie, alcool și bătaie. Motivele pentru care oamenii evită să viziteze acest județ sunt : lipsa de promovare turistică și reputația proastă din media care duce la lipsa de interes față de acest județ.
- Județul Vaslui apare așadar ca un loc al stereotipurilor și al preconcepțiilor generate și/sau consolidate de media.
- Există si persoane care au fost în Vaslui din simplă curiozitate, pentru a vedea daca realitatea diferă față de ceea ce este promovat în media.
- Parcul Copou este cea mai cunoscută atracție, deși există foarte mulți care nu au știut să numească vreo atracție turistică din Vaslui .
- O ameliorare a imaginii din media poate duce la o evoluție în plan turistic.
Principalele motive pentru care oamenii nu doresc să viziteze județul Vaslui (eșantion: 460 de persoane)
Principalele mijloace de ameliorare a imaginii în județul Vaslui din perspectiva celor care au răspuns la chestionar
Prin urmare, părerile oamenilor sunt strâns legate de ce se promovează în media. Părerea mea este că ar trebui să dăm o șansă acestui județ și să promovăm și lucrurile frumoase, chiar dacă aparent sunt mai puțin senzaționale. Realitatea s-ar putea să ne surprindă…
Mai jos am pus o poză superbă din Vaslui și câteva idei proprii de logo.”
Poză realizată de Daniel Brodoceanu – Vaslui Pictures
PEACE AND LOVE AND DISCOVER VASLUI!
Cosmina Liță